Stäng

Detta är den utskriftvänliga versionen av artikeln.Välj Skriv ut i din webbläsare för att inleda utskrift.(Detta meddelande skrivs ej ut)

Publicerad 10 mars 2010 Uppdaterad 19 april 2010

Körsång och jazz i symbios

Körsång, folkmusik och jazz vävs ihop i Rodenkyrkan på söndag. Då möts Roslagens vokalensemble och Mallet Jazz Quartet i två konserter. - Vi passar bra ihop, säger vibrafonisten Martin Wikström.

Körledaren Karin Eklundh och Martin Wikström från Mallet Jazz Quartet är överens. Kören och jazzkvartetten gör sig bra tillsammans.
Det blir mjuka, runda, fina klanger, säger Martin Wikström.
Det blir väldigt fint ihop, med vibrafon och sång. Det gifter sig bra, säger Karin Eklundh.
På söndag ger kören och jazzensemblen två konserter tillsammans i Rodenkyrkan. På den gemensamma repertoaren finns musik som flätar ihop folktoner och jazz.
Vi landade snabbt i den svenska folkjazzen, säger Karin Eklundh och nämner namn som Nils Lindberg och Elise Einarsdotter.
Båda är instrumentalister, men de skriver mycket vokalt, säger hon.
Karin Eklundh, som fått pris som årets körledare och leder kören La Cappella i Uppsala, flyttade till Roslagen för ett par år sedan och startade Roslagens vokalensemble hösten 2008. Ambitionen var att skapa en kör med hög musikalisk kvalitet. En spetskör, som Karin Eklundh säger.
Det har gått bra.
Men jag har lärt mig att det måste få vara en process. Kören håller fortfarande på att skapas, den börjar få en identitet.
Tenorstämman är fortfarande inte helt komplett, men Karin Eklundh räknar med att kören ska växa från fyra sångare i varje stämma till fem i varje stämma.
Hittills har kören givit konserter där inriktning och repertoar har skiftat med allt från en nyårsdagsgala till en konsert med folkpopgruppen Sarek.
Så ska det vara, tycker Karin Eklundh.
Jag gillar när det är många olika stilar. Det är precis som med livet, det är flerdimensionellt och jag vill försöka göra musiken flerdimensionell.

Konserterna på söndag har visserligen inriktning mot folkjazz, men de väna tonerna blandas upp med andra genrer.
Det är lätt att det blir väldigt vackert och soft med den typen av musik, det måste vara lite mustigt och kraftfullt också, säger Karin Eklundh.
Den mustiga kryddan består av en svit där kören ensam framför Lorcadikter som tonsatts av den finske kompositören Rautavaara.
Det bidrar till att det blir lite olika nyanser i konserten.

Martin Wikström håller med och jämför ett konsertprogram med en god middag. Det gäller att låta olika smaker mötas.
Det måste finnas dynamik och motsatser, säger han.
Mallet Jazz Quartet, som förutom Martin Wikström, består av Tommy Johnson, bas, Martin Widlund, gitarr och Peter Forsman, trummor, svarar också för ett eget avsnitt vid konserten.
De blir musik från vår repertoar, det man brukar kalla jazzstandards. Och en liten surprise.
I kryddningen finns också lite Allan Edwall och ett stänk haitisk musik.
Jag tror att det är ett rätt stimulerande program, säger Karin Eklundh.
Hon har redan dragit upp riktlinjerna för nästa konsert med den växande vokalensemblen.
Till hösten gör vi en konsert med rent sakral inriktning. En ljuskonsert i november, det blir spännande.

Stäng